Visst är det lite lustigt hur energibilagen gör lite lätt uppfostrande ”spara-el-reklam”? Motsvarande budskap från några andra företag skulle kunna vara:
- ”Du oroar dig för mycket.” / Trygg Hansa
- ”Tänk på att alla inte gillar just din musiksmak. Spela förståndigt.” / Spotify
- ”Lagra inte en massa data i onödan.” / Oracle
- ”Prata mindre i telefon - du har i alla fall inget vettigt att säga.” / SonyEricsson
- ”Spara på nerverna och behåll XP.” / Microsoft
- ”En livförsäkring gör dig inte odödlig." / Robur
- ”Om några månader är det ju sommar här hemma.” / Fritidsresor
- ”Gör mindre affärer istället för att skaffa snajdiga affärssystem.” /SAP
- ”På 1800-talet var det fint att vara fet” /Nutrilett
- ”Man kan ju kolla facebook med vilken gamman häck som helst.” / HP
- ”hitta.se är gratis” / 118 100
…und so weiter…
Det är väl så att man vill försöka hålla värdet uppe på sin tillgång. Om man återkommande påpekar hur ändlig resursen är så sparkar man undan benen för diskussionen av typen ”massor av billig energi, tack” och baxar sitt erbjudande några pinnhål upp längst den så kallade värdekedjan.
Men om man tänker på vad det är, detta med elförsörjning… Det är ju sanslöst läckert. Visst kan man skicka lastbilar med ved, olja, pellets eller vadsomhelstsominnehållerenergi till varandra. Absolut. Men hur fort går det? Elen förflyttar sig med ljusets hastighet. L j u s e t s h a s t i g h e t. Absolut hur läckert som helst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar