Här har vi en helt vanlig löpsedel. Den sitter vid kassan. Det händer ju att någon blir stående framför den eftersom det ju inte sällan är kö. Det är därmed oerhört svårt att inte läsa vad som står på den. Upplägget är dödsenkelt och används hela tiden. Jag vet inte hur många som ser själva mönstret så här kommer det.
Några enkla punkter:
Kraftuttrycket ”Delar Sverige” - får dig att reagera och stanna upp - konflikter är spännande. Läsaren börjar reflexmässigt fundera på i vilket läger man hör hemma. Det är meningen. Forskaren. Folkhälsan. Trygga, auktoritära ord. Detta är den balanserade och genomtänkta bilden. Fettdoktorn. Trams och lögner. Oredigt talande från en som inte ens kan argumentera. Idioternas läger. Fettdoktorn "för" sitter i osymmetrisk vinkel mot hela trycksaken, "emot" däremot är ett perfekt valt foto rent grafiskt. Harmonierar med helheten i löpsedeln. Minutiöst arrangerat, så att säga.
Löpsedeln ger dig ett val redan där. Inget som helst behov att köpa tidningen. Att tidningen omges av godis och att ICA där den sitter sedan en tid är en börsnoterad jätte som inte längre har någon direkt möjlighet att se till annat än finansiella mål är så att säga kontexten. Den som äter kolhydrater blir fort hungrig igen, själva grunden i den viktbaserade livsmedelsindustrins omsättning.
Och den här löpsedeln talar om för dig att forskaren är orolig för folkhälsan. Det är ett starkt ord. Varning. Och att fettdoktorn (skällsord) spottar och fräser. Got it – släpp det där nu. Köp potatis. Du är vaccinerad, har gjort ditt ställningstagande och kommer inte att behöva kika mer på LCHF.
Sådärså, rätt klart och tydligt – inte sant? I går fanns LCHF i så gott som alla mediakanaler, i dag är det tyst som i graven. Nu är det färdigsnackat om den saken, helt enkelt. Denna vaccinationsdos är distribuerad. Media är en noggrant planerad kanal i ett större sammanhang. En fredag i juli delade LCHF sverige, dagen därpå är det andra saker som man vill ändra på.
Ingen del av media står egentligen för en avvikande åsikt. Alla är så att säga med på det. SvD är nog den svenska mediakanal som har den friaste rapportering vilket egentligen innebär att de är ungefär lika fast i sina budskap som alla andra men också kan tänka sig att publicera sådant som ligger inom "den felaktiga åsiktens domän". Ett slags omvänd psykologi. Inte sällan tillämpas ett väldigt subjektivt bildspråk som i denna artikel med Martin Ingvar avbildad ur en vinkel som helt klart fungerar undermedvetet diskrediterande.
Ok, vi låter honom komma till tals men får honom att se opålitlig ut så har vi ändå gjort jobbet.
Bland andra SVT hade ett inslag om LCHF i går morse. Det är ju TV och morgontidningarna som så att säga startar nyhetsdygnet. Kolla gärna klippet som för övrigt visade sig bygga på rena faktafel ("slarvigt" säger Kostdoktorn, avsiktligt säger erfarenheten). Se hur det är upplagt. Det kallas inte "TV-program" för inte. Detta är programmering. Först talar man om bakgrunden. Visar sjukhusbilder i 25 sekunder – "du kan hamna här". Vid 25 sekunder precis börjar man tala om orsaker. Då ser man bilder av bacon och bubblande grädde. Så talas det om fettätning och rökning. Sedan beskrivs problemet – att många ersatt kolhydrater med smör grädde och bacon. Forskarvarningen. Och avslutningsvis vad man riskerar åka på, fett i blodkärlen, blodproppar och så vidare. Klassisk programmering. Man behöver inte ens lyssna för att förstå. Programmering.
Så, nu ska det köras hö.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar